اخبار

تأثیر بحران کرونا بر عملکرد برندهای خبری آنلاین در کشورهای اروپایی

برندهای مورد اعتماد نیز به صورت آنلاین بهتر عمل می کنند :

مهم است که به این نکته توجه داشته باشیم که نظرسنجی قبلی ما در ژانویه 2020 انجام شد، قبل از شروع همه‌گیری، و نظرسنجی بعدی در ژانویه 2021، زمانی که تأثیر ویروس کرونا بر کشورهای مختلف متفاوت بود.

در این بازه زمانی، بسیاری از برندهای خبری افزایش قابل‌توجهی در میزان استفاده خود داشتند، به‌خصوص در ماه‌های ابتدایی بحران. داده‌های یک سال بعد ما ممکن است نشان دهد که کدام برندها توانسته‌اند این افزایش را به طور مؤثرتری حفظ کنند، که می‌تواند به معنای تغییراتی باشد که تأثیر پایدار دارند.

در تحلیل ما از چهارده کشور اروپایی که در نمودار زیر آورده شده، مشاهده می‌کنیم که برخی از معتبرترین سازمان‌های خبری، چه برندهای تجاری و چه رسانه‌های عمومی، توانسته‌اند میزان زیادی از مخاطبان آنلاین خود را از طریق دسترسی آنلاین حفظ کنند.

به طور کلی، برندهایی که امتیازات اعتماد کمتری دارند، عملکرد ضعیف‌تری نسبت به بقیه داشته‌اند. این روند در کشورهایی مانند سوئد، اتریش، ایرلند و نروژ قوی‌تر است، در حالی که در فنلاند کمتر است، شاید به این دلیل که همه برندهای بزرگ آنجا از نظر اعتماد به خوبی شناخته شده‌اند.

با بررسی داده‌های ما، اگرچه ارتباط میان اعتماد و افزایش دسترسی به اخبار ضعیف است، اما برخی برندهای خبری که به صورت هفتگی استفاده می‌شوند، تأثیر بیشتری دارند. این برندها شامل رسانه‌های خبری تجاری و خدمات عمومی بزرگ هستند که سابقه اعتماد در اخبار آنلاین دارند.

برندهایی مانند VG در نروژ (با افزایش 9 واحد درصدی)، TV2 در دانمارک (با افزایش 8 واحد درصدی)، و MTV News در فنلاند (با افزایش 7 واحد درصدی) از این دسته هستند. برندهای دیگری که عملکرد بهتری نسبت به میانگین داشته‌اند عبارتند از: آیریش تایمز (با افزایش 7 واحد درصدی)، Der Standard در اتریش (با افزایش 5 واحد درصدی) و Le Soir در بلژیک (با افزایش 4 واحد درصدی). این تغییرات بیشتر در بازارهایی رخ داده است که مصرف کلی اخبار آنلاین طی سال گذشته افزایش قابل توجهی نداشته است.

سایت‌های خبری خدمات عمومی عملکرد خوبی داشته‌اند، شاید به این دلیل که توانسته‌اند از طریق تلویزیون و رادیو برای تبلیغ اطلاعات دقیق‌تر آنلاین بهره‌برداری کنند. این وب‌سایت‌ها، داده‌های محلی گسترده مربوط به ویروس کرونا را در کنار بررسی حقایق و توضیحات دیگر ارائه کرده‌اند.

این دستاوردها عموماً در کشورهایی که اعتماد کمتری به صدا و سیمای عمومی دارند، دیده نمی‌شود. با این حال، در خارج از اروپا، مثال‌هایی از سرویس‌های خبری عمومی (PSB) وجود دارد که در طول این بحران توانسته‌اند دسترسی خود را افزایش دهند. یکی از این نمونه‌ها، شبکه ABC در استرالیا است.

این مسئله به حوزه‌ای که مشروعیت و بودجه آن به دلیل ترکیبی از تغییر رفتار مصرف‌کنندگان و حملات سیاستمداران پوپولیست و راست‌گرا تحت تهدید قرار گرفته بود، نیروی تازه‌ای بخشیده است. برای مثال، پیش از بحران، دولت محافظه‌کار بوریس جانسون در بریتانیا قصد داشت بی‌بی‌سی را به یک سرویس اشتراکی تبدیل کند، اما اکنون نمایندگان مجلس توصیه می‌کنند که هرگونه تغییر در ساختار مالی این نهاد حداقل تا سال 2038 به تأخیر بیفتد.

برای برخی، اخبار «افسرده‌کننده» کرونا را نشان می‌دهد

علاقه به اخبار در برخی از کشورهایی که به شدت تحت تاثیر این بحران قرار گرفته اند افزایش یافته است.

همچنین در افرادی که زندگی آنها مستقیماً تحت تأثیر قرار گرفته است، بیشتر است، اما به طور متوسط در سراسر کشورها متوجه می‌شویم که سطح علاقه (59٪) در سال گذشته افزایش نیافته است – با توجه به اینکه جوانان و آنهایی که تحصیلات پایین‌تری دارند همچنان کمتر توجه می‌کنند.

اگر بخواهیم به آینده طولانی‌مدت نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که علاقه به اخبار در تعدادی از کشورها کاهش یافته است، با وجود اینکه در دوره‌ای پرآشوب زندگی می‌کنیم. نسبت افرادی که اظهار می‌کنند بسیار یا خیلی به اخبار علاقه‌مند هستند، از سال 2016 به طور متوسط 5 درصد کاهش یافته است. این کاهش در برخی کشورها قابل توجه بوده است: 17 درصد در اسپانیا و بریتانیا، 12 درصد در ایتالیا و استرالیا، و 8 درصد در فرانسه و ژاپن. در حالی که در کشورهایی مانند آلمان و هلند، این کاهش اندک بوده یا اصلاً اتفاق نیفتاده است.

پس از گذشت بیش از یک سال، به نظر می‌رسد که علاقه مفرط به اخبار در حال کاهش است. بسیاری از شرکت‌کنندگان در گروه‌های کانونی ما ابراز می‌کنند که اغلب اخبار را تکراری، گیج‌کننده، و حتی افسرده‌کننده می‌دانند.

یک شرکت‌کننده چنین گفته است: “باید اعتراف کنم که در ابتدا من خیلی علاقه‌مند بودم و شروع به تماشای اخبار کردم، اما با گذشت زمان، آنها را بسیار افسرده‌کننده دیدم، بنابراین آن را قطع کردم.”

F، 30، گروه تمرکز بریتانیا

من تلویزیون و رادیو کمتری مصرف کرده‌ام، زیرا اگر دائماً کووید، کووید، کووید یا اخبار سیاسی مداوم باشد، آن را خاموش می‌کنم.

M، 58، گروه متمرکز ایالات متحده

ایالات متحده یک مورد خاص

در برخی کشورها، کاهش علاقه به اخبار ممکن است به اندازه بحران کرونا به تغییر سیاست مرتبط باشد. در ایالات متحده، علاقه به اخبار در سال گذشته با 11 درصد کاهش به 55 درصد رسید. این موضوع شاید غیرمنتظره نباشد، زیرا نظرسنجی ما پس از رویدادهای آشفته کنگره در ژانویه و خروج دونالد ترامپ انجام شد. داده‌های ما نشان می‌دهد که بسیاری از حامیان سابق ترامپ ممکن است به طور کلی از اخبار فاصله گرفته باشند. تقریباً تمام این کاهش علاقه از طرف افرادی با گرایشات راست‌گرایانه سیاسی بود.

بحران کروناویروس تأثیر مخربی بر نشریات رایگان که عمدتاً بین مسافران در حمل‌ونقل عمومی توزیع می‌شوند، داشته است. در بریتانیا، توزیع روزنامه‌های Metro و Evening Standard طبق داده‌های صنعتی حدود 40 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. به طور کلی، تأثیر کروناویروس باعث ادغام بیشتر صنعت رسانه شده و برنامه‌های تحول دیجیتال و بهینه‌سازی گردش کار را تسریع می‌کند. به عنوان یک مثال، News Corp استرالیا نسخه‌های چاپی 112 نشریه حومه‌ای و منطقه‌ای را به حالت تعلیق درآورد و تقریباً 1000 شغل را از بین برد. داده‌های ما نشان می‌دهد که چگونه نشریات محلی و ملی تحت تأثیر مرخصی‌های اجباری، اخراج‌ها و تعطیلی‌ها قرار گرفته‌اند و توانایی اطلاع‌رسانی به شهروندان را در زمان‌هایی که بیشترین نیاز به اطلاعات وجود دارد، کاهش داده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا