متفرقه

چگونه از بیماری های مرتبط با تغذیه نامناسب پیشگیری کنیم؟

بیماری های مرتبط با رژیم غذایی نامناسب مانند اضافه وزن، چاقی و دیابت به طور قابل توجهی در حال افزایش هستند. سازمان جهانی بهداشت تخمین می زند که حدود 45 درصد از مرگ و میر کودکان زیر 5 سال مربوط به سوءتغذیه است که اکثراً در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​ثبت شده است. در عین حال، نرخ اضافه وزن و چاقی دوران کودکی در این کشورها رو به افزایش است.

به همین دلیل، شناسایی و درمان عوامل مرتبط با تغذیه نامناسب و همچنین شناخت عاداتی که باعث ارتقای زندگی سالم و جلوگیری از ابتلا به بیماری ها می شود، حائز اهمیت است.

تغذیه نامناسب یعنی چه؟

تغذیه نامناسب به کمبود، زیاده روی و عدم تعادل در دریافت کالری و مواد مغذی فرد اشاره دارد. سه گروه از شرایط را پوشش می دهد:

  • سوء تغذیه: شامل لاغری (وزن ناکافی برای قد)، کوتاه قدی (قد ناکافی برای سن) و کم وزنی (وزن ناکافی برای سن).
  • سوء تغذیه مرتبط با ریز مغذی ها: شامل کمبود یا بیش از حد ریز مغذی ها (ویتامین ها یا مواد معدنی مهم) است.
  • اضافه وزن، چاقی و بیماری های غیرواگیر مرتبط با رژیم غذایی: بیماری قلبی، دیابت، برخی سرطان ها و غیره.

برای پیشگیری از این بیماری‌ها، اجرای عاداتی ضروری است که مصرف غذای سالم، فعالیت بدنی و سایر شیوه‌هایی که سبک زندگی سالم را ترویج می‌کنند، افزایش می‌دهد.

خوب بخورید

یک رژیم غذایی متعادل زمانی شروع می شود که شما غذای خود را انتخاب می کنید. پرهیز از مصرف بیش از حد نمک، شکر و چربی های خاص (ترانس و اشباع) و افزایش مصرف میوه ها، سبزیجات و فیبر ضروری است. علاوه بر این، برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مرتبط با عوامل غذایی، باید از سبک زندگی کم تحرک پرهیز کرد.

همچنین از مواد غذایی مضر استفاده نکنید حتی استفاده بیش از حد از مواد غذایی سالم نیز ممکن است مضر باشد.

برای مثال مضرات آناناس: آناناس می‌تواند برخی مشکلات برای سلامتی ایجاد کند، به‌خصوص برای افرادی که حساسیت دارند یا داروهای خاصی مصرف می‌کنند. آناناس حاوی آنزیم بروملین است که می‌تواند سبب تحریک معده شود و به‌ویژه برای افرادی که معده حساسی دارند مشکل‌ساز شود. مصرف زیاد آناناس ممکن است باعث زخم‌های دهان، حساسیت دندان، یا مشکلات گوارشی شود. همچنین، بروملین ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد و اثر آن‌ها را تغییر دهد. بنابراین، افرادی که داروهای رقیق‌کننده خون یا داروهای خاص دیگری مصرف می‌کنند، باید قبل از مصرف زیاد آناناس با پزشک خود مشورت کنند.

غذاهای ناسالم را از رژیم غذایی خود حذف کنید

این نوع غذاها سرشار از کالری هستند و می توانند حاوی مقادیر زیادی نمک، قند، چربی و مواد نگهدارنده شیمیایی باشند که برای سلامتی مضر هستند.

هیدراته نگه دارید

با نوشیدن آب در طول روز، بدن هیدراته می شود و می تواند خود را از سموم انباشته شده در اثر یک رژیم غذایی نامناسب پاک کند. مصرف آب، اجتناب از توسل به نوشیدنی های گازدار، آب میوه های پاستوریزه یا چای بسته بندی شده که حاوی مقادیر زیادی قند هستند، ضروری است.

ورزش کنید و به فعالیت بدنی بپردازید

توصیه می شود سطح کافی ورزش و فعالیت بدنی را حفظ کنید. به لطف این، انرژی صرف می شود که در غیر این صورت به شکل چربی در بدن انباشته می شود. بنابراین، انجام فعالیت بدنی منظم (60 دقیقه در روز برای جوانان و 150 دقیقه در هفته برای بزرگسالان) ضروری است.

برخی از بیماری های سوء تغذیه که می توانید از آنها اجتناب کنید:

چاقی و اضافه وزن

چاقی و اضافه وزن دو مورد از نگران کننده ترین بیماری های مرتبط با مواد غذایی به دلیل شیوع بالای آن ها هستند. به گفته سازمان بهداشت جهانی، آنها در سراسر جهان به ابعاد همه گیر رسیده اند و هر سال باعث مرگ حداقل 2.8 میلیون نفر در جهان می شوند.

دیابت

دیابت یک آسیب شناسی است که زمانی رخ می دهد که سطح قند یا گلوکز خون بالاتر از حد طبیعی باشد. اگر این اتفاق بیفتد، برای جلوگیری از آسیب رساندن به اندام های مختلف بدن یا منجر به بیماری های قلبی عروقی، درمان لازم است.

فشار خون

فشار خون بالا یک آسیب شناسی مزمن است که در آن رگ های خونی به طور مداوم تنش بالایی دارند که می تواند به آنها آسیب برساند. هر چه تنش بیشتر باشد، قلب باید تلاش بیشتری برای پمپاژ انجام دهد.

پوکی استخوان

این بیماری باعث ضعیف و شکننده شدن استخوان ها می شود، به حدی که افتادن یا حتی فشار خفیف مانند خم شدن یا سرفه می تواند باعث شکستگی شود.

سرطان

یک مطالعه اخیر که توسط موسسه بهداشت کارلوس III و گروه GEICAM انجام شده است، توسعه سرطان سینه را با رژیم های غذایی پر کالری و محدودیت کالری به عنوان یک عامل محافظتی مرتبط کرده است.

مراقب تغذیه خود باشید!

مبارزه با انواع سوءتغذیه یکی از بزرگترین مشکلات بهداشتی در مقیاس جهانی است، همه کشورهای جهان تحت تاثیر یک یا چند نوع سوء تغذیه قرار دارند. زنان، نوزادان، کودکان و نوجوانان به ویژه در معرض این بیماری قرار دارند.

خوردن یک رژیم غذایی متعادل و یک سبک زندگی سالم در کوتاه مدت و بلندمدت مثبت است، زیرا می تواند به جلوگیری از پیشرفت برخی بیماری ها کمک کند.

بنابراین لازم است رفتارهایی را اجرا کرد که باعث ارتقای سبک زندگی سالم شود. هرچه زودتر عادات غذایی منفی اصلاح شود و رفتارهای جدید وارد شود، شانس داشتن زندگی سالم و اجتناب از بیماری هایی که در بسیاری از موارد غیرقابل برگشت هستند، بیشتر می شود.

 تنگی کانال نخاع

تنگی کانال نخاع وضعیتی است که در آن فضا در داخل ستون فقرات کاهش می‌یابد، که می‌تواند بر نخاع و اعصاب فشار وارد کند. درمان طبیعی تنگی کانال نخاع شامل ترکیبی از اصلاحات تغذیه‌ای و ورزش‌های مناسب است. تغذیه مناسب، با تمرکز بر مصرف مواد غذایی ضدالتهابی مانند میوه‌ها، سبزیجات، ماهی‌های چرب و مغزها، می‌تواند به کاهش التهاب در بدن و بهبود سلامت عمومی کمک کند. همچنین، اجتناب از غذاهای فرآوری شده، قندها و چربی‌های اشباع‌شده می‌تواند به کاهش علائم مرتبط با تنگی کانال نخاع کمک کند.

ورزش و فعالیت بدنی نقش مهمی در مدیریت و پیشگیری از تنگی کانال نخاع دارند. ورزش‌هایی مانند یوگا، پیلاتس، و تمرینات کششی می‌توانند انعطاف‌پذیری و قدرت عضلات پشت و شکم را افزایش دهند، که این می‌تواند فشار بر روی نخاع را کاهش دهد. تمرینات هوازی ملایم مانند پیاده‌روی یا شنا نیز به تقویت سیستم قلبی عروقی و کاهش وزن کمک می‌کنند که فشار روی ستون فقرات را کاهش می‌دهد. ترکیب این روش‌های طبیعی می‌تواند نه تنها علائم تنگی کانال نخاع را کاهش دهد، بلکه در طولانی مدت از بروز یا تشدید این بیماری جلوگیری کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا