متفرقه

ایسلند و اتلتیکو مادرید: صعود از هیچ‌جا تا اوج فوتبال اروپا

مسابقات قهرمانی اروپا 2016 ایسلند

فوتبال باشگاهی یکی از حوزه‌های جذاب ورزش است، اما نمی‌توان فوتبال تیم‌های ملی را نادیده گرفت؛ زیرا در جام‌های جهانی، مسابقات قهرمانی اروپا و سایر تورنمنت‌های بین‌المللی، تیم‌های کوچکی توانسته‌اند با تیم‌های بزرگ و قدرتمند رقابت کنند.

ایسلند، کشوری با جمعیتی کمتر از نیم میلیون نفر، یکی از بزرگترین شگفتی‌های تاریخ مسابقات قهرمانی اروپا را خلق کرد. با وجود این که کشور کوچکی است، ایسلند بازیکنان با استعدادی داشت که در لیگ‌های برتر انگلیس، آلمان و ایتالیا بازی می‌کردند. البته اکثر بازیکنان آن‌ها در لیگ‌های سطح پایین‌تر فعالیت داشتند. با این حال، آن‌ها ثابت کردند که یک تیم برای موفقیت به 11 بازیکن فوق ستاره نیاز ندارد و به‌طور مستقیم به یورو 2016 راه یافتند.

در مرحله گروهی، ایسلند با پرتغال، اتریش و مجارستان هم‌گروه بود. این تیم با تساوی در بازی اول مقابل پرتغال جهان را شگفت‌زده کرد. در بازی دوم مقابل مجارستان تا دقیقه 88 پیش افتاد، اما سپس مجارستان با گل به تساوی رسید. در بازی آخر، ایسلند با دو امتیاز از دو بازی اول، مقابل اتریش قرار گرفت و با پیروزی 2-1 توانست به مرحله یک هشتم نهایی راه یابد.

حتی صعود ایسلند به مرحله یک هشتم نهایی یک شگفتی بزرگ بود، اما اکثر مردم تصور می‌کردند که ماجراجویی آن‌ها به زودی پایان خواهد یافت؛ زیرا باید با انگلیس روبرو می‌شدند. بازی برای ایسلند بد شروع شد و انگلیس با پنالتی وین رونی 1-0 پیش افتاد. با این حال، ایسلند دو دقیقه بعد به گل تساوی رسید و سپس در دقیقه 18 جلو افتاد، برتری که تا پایان بازی حفظ شد. این نتیجه باعث شد تا آن‌ها به مرحله یک چهارم نهایی راه یابند و یکی از بزرگترین شگفتی‌های تاریخ مسابقات قهرمانی اروپا را رقم بزنند.

متأسفانه، مانند موارد قبلی، این افسانه نیز به پایان رسید. ایسلند در مرحله یک چهارم نهایی با فرانسه روبرو شد و تیم قدرتمند فرانسه با نتیجه 5-2 پیروز شد و ماجراجویی ایسلند به پایان رسید.

اتلتیکو مادرید 2013/14

علاقه‌مندان فوتبال اسپانیا می‌دانند که دو تیم برتر لالیگا معمولاً رئال مادرید و بارسلونا هستند. اما زمانی که دیگو سیمئونه در دسامبر 2011 هدایت اتلتیکو مادرید را برعهده گرفت، تغییرات بزرگی رخ داد. بارسلونا با پپ گواردیولا و رئال مادرید با ژوزه مورینیو در اوج بودند و رقابت شدیدی برای قهرمانی داشتند. در این شرایط، سیمئونه توانست اتلتیکو را به قهرمانی لیگ اروپا در سال 2012 برساند و فصل بعد در لالیگا سوم شد، اما همچنان اختلاف زیادی با بارسلونا داشت.

انتظار نمی‌رفت که اتلتیکو مادرید بتواند با رئال مادرید و بارسلونا رقابت کند، اما لوس کولچونروس تحت هدایت سیمئونه در طول فصل به طور مداوم برای قهرمانی جنگیدند. آنها پس از دور 29 در صدر جدول قرار گرفتند و در آخرین دور مسابقات به مصاف بارسلونا رفتند.

اتلتیکو برای قهرمانی فقط به یک تساوی در نیوکمپ نیاز داشت، اما این کار در مقابل 96 هزار هوادار بارسلونا چندان آسان نبود. بارسلونا با گل الکسیس سانچز در دقیقه 33 پیش افتاد و به نظر می‌رسید که قهرمانی از دست اتلتیکو دور شود. اما شاگردان سیمئونه با گل دیگو گودین در دقیقه 49 بازی را به تساوی کشاندند و این نتیجه تا پایان مسابقه حفظ شد تا اتلتیکو مادرید به طرز شگفت‌انگیزی قهرمان لالیگا شود.

این قهرمانی به تنهایی چشمگیر بود، اما اتلتیکو در لیگ قهرمانان اروپا نیز تا مراحل پایانی پیش رفت. آنها از مرحله گروهی با پنج پیروزی و یک تساوی عبور کردند و در مرحله یک هشتم نهایی با آث میلان روبرو شدند و با پیروزی 5-1 در مجموع دو بازی، حریف خود را حذف کردند. در مرحله یک چهارم نهایی، اتلتیکو به مصاف بارسلونا رفت. در اولین بازی در نیوکمپ، بازی با تساوی 1-1 پایان یافت، اما در بازی دوم، اتلتیکو با نتیجه 1-0 پیروز شد.

در نیمه‌نهایی، اتلتیکو با چلسی روبرو شد. بازی اول در مادرید با تساوی بدون گل به پایان رسید، اما در بازی دوم، اتلتیکو پس از به دست آوردن تساوی قبل از وقت استراحت، در نیمه دوم دو گل دیگر به ثمر رساند و با نتیجه 3-1 برنده شد.

در فینال لیگ قهرمانان، اتلتیکو با رقیب همشهری خود رئال مادرید روبرو شد. بازی با گل دیگو گودین به سود اتلتیکو شروع شد و تا دقیقه 93 این تیم پیشتاز بود، اما سرخیو راموس بازی را به تساوی کشاند و مسابقه به وقت اضافه رفت. در وقت اضافه، رئال مادرید با کیفیت بالا توانست با گل‌های گرت بیل، مارسلو و کریستیانو رونالدو بازی را 4-1 به سود خود تمام کند. علیرغم این شکست، اتلتیکو فصل فوق‌العاده‌ای را پشت سر گذاشت و نشان داد که می‌تواند با بهترین‌های اروپا رقابت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا